Alla inlägg under april 2009

Av Familjen Zäta - 27 april 2009 23:23

Igår var Nisse jättepigg o haltade ingenting men då började Eddie halta istället...alltså man undrar ju?????????????????


Eddie haltar bara lite nu o då o det är attans svårt att avgöra vart han i så fall har ont, han reagerar inte alls när man känner o klämmer igenom honom men ändå så haltar han rejält stundtals.


Det får bli vila för båda killarna i veckan o väldigt väldigt stillsamt så får vi se om det självläker på Eddie i alla fall, hoppas, hoppas!!


Kram på Er från ett regnigt Dublin City.

A.


PS!! STORT Tack till farmor o farfar som var så snälla o kom o passar våra halta killar under tisdagen när vi är ute o flyger o far båda två.

Av Familjen Zäta - 24 april 2009 18:12

Så blev det full fart på våren då helt plötsligt...oj va härligt!!!


Idag fick hundarna mer eller mindre ett premiärdopp på lunchen, jo det är klart de fuskstartade nog egentligen redan när vi var i sommarstugan för ett par veckor sedan :)


Nisse mår väl inte så vidare egentligen, han har troligen ont av sin artros i framtassen, det verkar faktiskt irritera mer än själv frakturen i bakbenet van man kan gissa. Nu är han ju allt annat än en öppen bok så det mesta blir gissningar o spekulationer. Men han har till och från sista veckorna haltat rejält vissa dagar på framtassen. Han skäller mycket här hemma o känns allmänt rätt uppe i varv vilket jag endast kan tyda som att han troligen inte mår så bra. Det funkar heller inget vidare med att ha Eddie o honom tillsammans, det blir gruff rätt omgående om inte M eller jag är med förståss för då håller de sig på mattan såklart. 

I vardagen funkar det rätt bra eftersom ifall jag jobbar hemma så vill ju Nisse ändå helst ligga ute på verandan o Eddie vara inne så det självlöser sig liksom. När de är med M på kontoret så har han ju koll på dem o då är det frid o fröjd.


Vi får se vad tiden utvisar här o hur det blir men det är ny röntgen bokat för Nisse på valborg så det blir troligen nästa steg runt det.


Förra helgen var jag nästa sista gången på kursen, Eddie var med o fick göra ett filmat hundmöte med en Chinese Crested Powder Puff....det såg rätt kul ut för Eddie verkade fundera på vad det var för skapelse egentligen o inte verkade den vilja leka heller hur han än ansträngde sig...provade bl a att typ hoppa groda men då blev den stackaren bara vettskrämd... hmmm...


Eddie är i alla fall jätteduktig när han är med på kursen, ska vi träna så kämpar han på o är det vila för hundarna o plugg för oss så ligger han i sitt hörn (har börjat hängna in ett litet krypin i ena hörnet på  klassrummet till honom med kompostnät) o halvsover, kikar lite på de andra vovvarna o oss o tuggar lite på sina ben o verkar allmänt ta hela kaoset med ro. Skönt att se att han verkligen kan slappna av även i den miljön.


På fredag kvällen tränade vi klicker i nästan 3 timmar o Eddie kämpade på som bara den, raringen..va duktig han är!! men attans trött var han efteråt förståss.


Nu är det en helg kvar o det blir examenshelgen, jag kommer ha en del resterande praktiktimmar att göra efteråt men hoppas hoppas bli klar med allt annat om det funkar enligt min plan.


Nu i helgen blir det mycket dansuppvisning för tjejerna, lite kaffeförsäljning för oss, vi ska försöka lura iväg M på fästingvaccinering o så hoppas vi hinna med lite jaktträning hos Nisses uppfödare på söndag. Fullt ös som vanligt.


Nästa vecka bär det av till Dublin för mig en sväng igen o M kanske ska en tur till Skåne om vi lyckas pussla ihop allt. Precis samma röra som vanligt i den här familjen alltså .... tänka sig...


Kram på Er o ha det bra alla vänner, njut av solen o  livet - det gör vi så länge vi kan!!

A.

Av Familjen Zäta - 17 april 2009 10:21

Stort GRATTIS till Sneezing Snoozing Sam alias Sammy som fyller 1 år idag!!!


Han är min första helt avklarade projekthund och som jag ska redovisa arbetet med nu i helgen när det är kurs igen.

Stort kram till Sammy för att Du ställde upp o lät mig öva med Dig o också STORT TACK till hans familj som lät mig låna honom.


Sköt om Er o ät mycket leverpastejtårta idag !

Av Familjen Zäta - 9 april 2009 15:26

...så är spiskåpan på plats, de som väntar på något gott väntar aldrig för länge eller hur var det med ordspråket. Fint blev det i alla fall. Se o njut!

Av Familjen Zäta - 8 april 2009 21:39

..är jätteskönt även om jobbet såklart tar lite tid att varva ner...tänk att så mycket akut kan hända bara för att man tänker ta några dagar ledigt... men men idag var MYCKET lugnare än gårdagen så det tar sig.


Fästingarna är som galna, värre än myror på våren o Apoteket har inte alls hängt med så de har beställt extra fästinghalsband, alla var slut idag!! Det kommer hem nya i morron tack o lov för nu BEHÖVS de verkligen. Vaknade i min sköna sovmorgon med att känna en fästing på Eddies ben som satt fast...det gick inte precis att ligga o dra sig då men attans va söt han är den vovven när han kurar in sig i sängen... en riktig gosevovve har han blivit med åren, vart ska det sluta han är ju i allasin dar inte 2 år än.

Har sen plockat ytterligare en mängd av dem på båda hundarna men då har de inte hunnit sätta sig fast tack o lov.


Idag blev det mycket HUND på något sätt, M tog morgonrundan TACK TACK TACK o jag bara gosade in mig i sängen o fick sen lite mer värme när Eddan kom tillbaka hem o kurade ihop sig med mig där. Efter att vi tagit bort fästingen, duschat mig o ätit rejäl frukost som snarare blev brunch...var det dags att gå ut. Gick med båda hundarna kopplade kors o tvärs i det djurtäta skogspartiet nord/öst om oss, där går vi inte så ofta pga alla djur men nu gjorde jag det med dem kopplade : )   o det betydde trassel så det heter duga förståss även om de båda är duktiga på att trassla sig rätt bland träd o buskar är det inte enkelt. Väl hemma så märkte jag att Nisse hade rätt ont, han flåsade o verkade allmänt irriterad o otålig, hade svårt att komma till ro över huvud taget. Nu har han ju inte fått smärtlindring på 2 dagar eftersom vi inte lyckats komma till "rätt" Apotek i rätt tid, de har inte hans nya medicin på så många ställen. Sen var det säkert inte så fiffigt att låta honom hoppa o skutta över stock o sten o i koppel så han inte kan välja helt själv men men vi gör alla fel ibland o nu fick det bli vila resten av dagen för honom o bara lite vägpromenad för att kissa o sånt.

Till Eddie åkte jag istället iväg o la ut ett viltspår efter alla konstens regler, inte helt lätt eftersom jag bara gjort det en gång förut o det var i höstas men fick till det skapligt tror jag. Sen var det hem o vänta några timmar o då passade jag på att fixa hemläxan till hundkursen som jag dessutom har nytta av på den kurs jag nu snart måste dra igång för att bli klar så jag kan redovisa i tid. Fröken var snabb som blixten o har under dagen redan hunnit kolla igenom min kursplanering, både grov o detaljplan samt kallelse o tyckte det såg bra ut så nu är det bara att köra igång då : )


Tror Ni inte det hann börja regna sen också - det blev till att sticka iväg i småpanik med Eddie för att inte spåret skulle hinna regna bort för oss nu när vi ändå hade ansträngt oss... men inte hade det regnat bort inte o himlars vad Eddie var laddad, han var på HELSPÄNN o hann inte ens med att ta sig tid att kissa på väg till spårstarten. Han visste på något sätt vad som var i görningen o det hade han LUST med!!!


På med sele o lina o samla in "toapapperet! vid starten, det var Uppfödar-Lena som tipsade om det för ifall man missar att ta ner en snitsel är det inte hela världen. Eddie var såååå PÅÅÅÅ vid spårstarten, ingen tvekan alls om vad han skulle göra, nosade ordentligt på den uppsparkade o bloddränkta fläcken o sen full fart framåt men ändå på något sätt inte så snabbt att det blev stressigt utan väldigt väldigt koncentrerat ända tills... jag min idiot fick för mig att han gick fel o snitslingen hade väl lite övrigt att önska kan man säga... Eddie fullkomligt låg o drog sig framåt i mossan o jag försökte hålla emot o locka tillbaka honom till det jag trodde var spåret, men han gav sig INTE o då började jag tänka med hjärnan : )

Om han vill gå där så finns det en anledning, vad håller jag på med egentligen o så började jag fundera o visst hade han helt RÄTT killen. Jag borde ha fattat direkt han att hans nos är OCANER bättre än min syn ... JAJA jag vet att jag nästan är blind o dessutom är ju mitt kom-ihåg som vaccum utan gula notislappar .... så jag följde efter Eddie o han gick så rätt så rätt o så perfekt man bara kan när man är en liten hund på viltspårning. Ett ställe där jag skvätt väldans mycket blod där gjorde han lite som förra gången vi körde...stannade upp o kikade lite varsamt framåt ungefär som ...hmmm undrar vart BJÖRNEN gömt sig, ska jag verkligen våga fortsätta??? men så bestämde han sig o körde på igen o klarade både krökar o svängar o över bäckar o pinnar o vad som helst.

Väl framme vid rådjursklöven var han minst lika intresserad av alla toapappersbitar jag hängt i trädet som av själv klöven, känns mer som det är blodspåret han gillar mer än att leta på själva klöven men men det spelar ju lite mindre roll kanske. Han tog den i alla fall o ville sen såklart tugga på den men då bytte vi den mot spårgodiset vi har (använder det bara till spårslut) torkad komage...hmmm jaja vet att det låter äckligt men Eddie fullkomligt älskar det !!!!


Min älskade lilla spårhund tänk va han är duktig o tänk vad jag är usel på att snitsla : )


I morgon bitti hoppas vi på nytt att få spiskåpan till köket installerad, andra försöket, han var här förra torsdagen men eftersom han inte kollat alla mått han fått från oss så passade den såklart inte - blev till att åka hem o göra om, stackars Åtorpskillen men men... det man inte har i huvudet får man ha ...

Sen får jag se om Sammy har tid med mig i morron så jag kan göra färdigt projektarbetet med honom o annars får det bli under helgen någon gång. Måste ha det klart före nästa kurshelg för då är sista chansen att redovisa det.


Kram till Eddie bästa spår- o gosevovven!!

Lite bilder från dagens övning kommer här också.

Av Familjen Zäta - 5 april 2009 21:00

som försökte ligga med kroppen på soffan o huvudet på stolen....varför göra det mer komplicerat än det behövs undrar de flesta men Eddie han är som han är han...raringen..

Av Familjen Zäta - 5 april 2009 20:59

så nu kommer ett axplock ur senaste tidens vår- o träningsbilder.

Se o njut!

Av Familjen Zäta - 2 april 2009 22:30

..hade Nisse idag - som tur var så kröp den på huvudet o hade inte hunnit sätta sig fast.


Vovvarna var med M på kontoret eftersom jag hade fullt upp med möten precis hela dagen. I kväll började M o Eddie på nybörjarkurs i apportering, o faktum är att Eddie skötte sig skapligt, hämtade hem de flesta utan alltför stora svängar. Självklart hade han lite problem när de testade sökfält eftersom han aldrig förstått att det räcker gott att hämta en i taget, man måste inte plocka in alla o ta med sig samtidigt.

Nästa vecka är det påsklov så det blev lite mjukstart, blir väl för dem att fortsätta öva lite mer hemma till nästa tillfälle.


Annars lullar det på som vanligt här, Nisse han traskar vidare o går nu med på mer eller mindre vanliga promenader men får mest gå i koppel så han inte "råkar" få något spratt o ställa till det för sig. Fortsatt vila ett par veckor till var det ju.


I morgon är tanken att spiskåpan till köket kommer, det blir liksom sista steget för att få klart där, förutom datorhyllan som vi ännu inte listat ut vad vi vill ha för variant av... men varför skynda sig...det man inte gör idag finns kvar till en annan dag : )


Snart helg, ta vara på varandra.

Kram A

Ovido - Quiz & Flashcards