Alla inlägg under juli 2007

Av Familjen Zäta - 27 juli 2007 23:14

I alla fall för Nisse eftersom han då aldrig riktigt vet om han ska få följa med och vart vi ska åka och varför. Han springer fram o tillbaka o glor misstänksamt på alla som far runt o plockar ner i väskor o påsar. När vi sen packade in i bilen så försökte han självklart exakt hela tiden hoppa in vart som helst i bilen, bara han får följa med tänkte han väl.


När man har en hundbur i hela bagageutrymmet på bilen så är det inte mycket plats kvar att packa på, gissa om takboxen är full eller FULL??

Men på något sätt fick vi med det mesta vi hade tänkt tror vi o i morron bär det av mot lite semester.


Ha de bra, vi hörs.

A.


PS! Kusin vitamin, ta Dig ett dopp så ska Du se va skönt det är i vattnet!! Kul att simma ihop med sin hund, ingen dum idé alls faktiskt. Kram

Av Familjen Zäta - 26 juli 2007 17:29

..o premiärdopp för A. Jajaja jag vet - ingen kommer tro mig - men i alla fall så är det sant!!

Köpte en supersnygg o förståss jättedyr flytväst till Nisse idag, betalade 595 kr i djuraffären o såg sen att samma väst fanns att beställa på nätet för 219 kr + frakt (ca 100 kr). Men varför välja ett billigt alternativ om det finns ett dyrt? O dessutom hade vi ju inte tid att vänta, då skulle vi ju beställt den för flera dagar sen, nu var det ju dags att simma typ NU!!


Vi gick ner till badet (lite uppvärmningspromenad dit o nedvarvning hem måste ju vara bra) o så testade jag först att stå på bryggan med lina de första 4 min men det kändes inge bra, använde dummie för att få honom att simma ut men sen ville han ju in till land hela tiden. Tror det beror på att han är så van att just bara lämna av vid land, vi har aldrig tränat att lämna av vid bryggan o jag ville ju ha honom simmandes hela tiden o inte kliva in o ut vid land så efter vilan bestämde jag mig för att det var bättre att jag simmade med honom o utan dummie.


Jag som helst ALDRIG badar blev nu mer eller mindre tvungen så det blev årets premiärdopp. Å andra sidan har jag ju alltid sagt att jag bara badar om jag inte måste simma ... o det var jag ju tvungen till nu så min badimage förstörde jag i alla fall inte...pust!!


Gick MYCKET bättre med träningen när vi simmade tillsammans, vi simmade lite ut o in o runt o Nisse fick ingen attack av att han måste livrädda mig. Minns nämligen hur det var med Nenne när man skulle simma med henne förr i tiden, tror M fortfarande har ärr på bröstet efter hennes livräddningsförsök .. haha.


Nisse i neongul flytväst o jag simmandes bredvid varandra som två gamla änder..hahaha det måste ha varit en syn det. Tur det inte var så mycket publik vid vår lilla strand, typ ingen alls.


Vi tog i alla fall 4 min till så nu känns det bra för både Nisse o mig tror jag o nu laddar vi för "After Work" hos Bettan o det är vi verkligen VÄRDA båda två efter dagens dubbla arbetspass (både dator o simning).


Synd att kameran var på Liseberg, men vid nästa simförsök ska Ni få se vad fin han är i sin nya fina flytväst.


Ha en bra kväll för det tänker vi ha.

Kram A.

Av Familjen Zäta - 25 juli 2007 23:23

Ja tänk att få gå en promenad på ca 40 min över ängen o bort till skogsdungen o runt på den inte alls så här års upptrampade stigen o sen hem tillbaka över ängen o lite väg sista biten. Visst blir man flåsig men jag gick fint o snyggt hela vägen o lyfte på mina bakben som de vill att jag ska. Självklart hade jag hellre galopperat lös o fri men när man inte kan o får det så är det här det näst bästa faktiskt.


Vad gör man inte för att få lite av sin fd vanliga vardag o fatta vad många härliga lukter det var där borta!! Vägarna runt våra kvarter börjar bli liiiiite uttjatade faktiskt.


I morgon är det varannan dag igen o då blir det vikter på bakbenen men det går bra det också för jag är ju såååå duktig som Ni kanske vet. Sen på fredag blir det massage med min favvo Nancy igen, fast förra gången dvs igår så var hon faktiskt liiiite jobbig mot mig. Stefan på rehab hade sagt åt henne att ge mig en "riktig omgång" o det GJORDE hon verkligen!! Nästan så till och med jag som brukar ÄLSKA massagen tyckte det blev liiite väl länge o mycket. Men visst visst, jag får hålla med om att det var skönt efteråt o mina muskler blev så mjuka o fina.


Japp i morgon slipper i alla fall jag o A att följa med till Liseberg, skönt!! Inte för att jag vet vad det är men A verkar nöjd med att få vara hemma o jobba istället så då är jag det såklart också. Dessutom är det bra för henne att vi blir själva hemma för då kommer hon ut lite mer eftersom hon måste gå med mig nu o speciellt som jag inte ska gå några fjuttrundor längre. HAHA - rätt åt henne latmasken!


Ha de bra o kram på Er hälsar Nisse

Av Familjen Zäta - 23 juli 2007 21:27

Nisse på första simträningen!

Idag var det dags för nytt rehab-besök på Strömsholm och det gick finemang. Vi träffade Stefan Rosén o det blev simträning för Nisse för första gången, han körde 2 * 4 min. Tror han tyckte det var rätt kul faktiskt. Visst var det lite konstigt att det varken fanns någon dummie eller and att hämta men men det får duga att simma fram o tillbaka mellan husse o matte.

 

Stefan tittade hur han rörde sig, kände o klämde så vi trodde nog nästan han tänkte bryta nacken på Nisseman men han hävdade bestämt att han visste vad han gjorde ; )) måste vara många sjåpiga hundägare han träffar i sitt jobb.

Han tyckte i alla fall det såg jättebra ut o han hittar inga skador någonstans utan tycker vi kan köra på o utöka Nisses promenader med 5-10 min till. Inga problem att gå uppåt en timme då o då heller om han känns pigg o hurtig. Vi ska lägga tyngder i viktmanschetterna varannan dag, 1 g per kilo kroppsvikt o så ska vi fortsätta med Cavaletti o även köra lite slalom för att träna kordinationen. Viktigt också att vi varierar farten på promenaderna o även går den sakta lite jobbiga farten för Nisse för den är bra träning. Vi ska simma honom hemma (ute på fritt vatten men med flytväst) 1-2 ggr i veckan o så köra enkel massage varje kväll samt köra lite mer rejäl massage med Nancy 2 ggr i veckan.

Ja men faktiskt att det känns riktigt riktigt bra just nu, hoppas det får fortsätta så ett bra tag nu.

I eftermiddag kom tjejkusinerna o hälsade på med sin husvagn så nu är det full rulle här i huset, kul o roligt för både stora o små o i morgon blir det nog massage för både A o Nisse, tror båda behöver det nu.

Have a nice evening and take care!!

A.

Av Familjen Zäta - 23 juli 2007 21:25

Hur spännande kan inte en kaninhage vara eller hur kul ser det inte ut att bada i pool?

Det var funderingar som Nisse hade igår när vi var o besökte Ms jobbarkompis utanför Uppsala. Då visste inte Nisse vad som väntade honom idag....hihihi.

Av Familjen Zäta - 21 juli 2007 19:50

Förutom att det är liiite för varmt för en hund med mycket päls så är det superhärligt väder för alla när det är semester. O tur att Nisse ändå är rättså rakad både här o där fortfarande så då svalkar det kanske lite i alla fall. men nu växer pälsen allt längre o längre så om några månader kanske det inte syns alls.

Nisse ligger mycket ute på gräsmattan i skuggan o vilar så där är det rätt OK även för honom trots sol o värme. Han har sitt superjätteben som han fick igår o tuggar på när han inte har något annat för sig. Men allt oftare leker o busar han både med oss o med sig själv. Han har mycket mera ork nu för tiden, det syns tydligt. Igår hade vi gäster o var en sväng till stranden o badade o då fick Nisse följa med. Han fick simma ett par gånger efter dummien o han tyckte det var kul!!

Sen fick han ligga i skuggan o vila o det gick ju jättebra ÄNDA tills familjen AND kom o retades för allt vad de var värda...men vilka retsticker!! Stackars Nisse satt till slut o darrade av upphetsning o vilja att bara stick ut o hämta in dem för att servera oss till middag typ. Både barn o stora farbrorn försökte skrämma bort dem men inte var de livrädda precis, men vi mammor på stranden hade i alla fall lite kul åt indiandanserna i vattenbrynet....hihi.


Sen spelade vi lite kubb på gräsmattan hemma o hade picknick o Nisse gillade båda sakerna, fast han har ännu inte helt lärt sig reglerna i kubb, han tror fortfarande att det är någon slags apporteringslek.


I morgon ska vi till Uppsala o hälsa på en jobbarkompis till Nisse o M o Nisse var sååå välkommen att följa med dit, nästan ett krav tyckte de så de verkar trevliga!!! Vi ser fram emot en liten utflykt i morgon.


Skickar en extra hälsning till Aron o tackar för kommentaren!! Vad Duktig Du är som tränar på o kämpar!! Lycka till! Hoppas vi träffas snart.


Ha de bra i solen alla vänner o kom ihåg solkräm!!

A.

PS! J hälsar också till alla o speciellt till mormor!!


Av Familjen Zäta - 19 juli 2007 19:35

Sköldkörtelvärdet har ökat från 9,5 som var det ursprungliga till 11,5 men observera att Nisse borde ha minst 18!!!


Snacka om att killen har lite att kämpa emot, nu ökar vi dosen av Levaxin fr o m i morgon till dubbla dosen o så blir det nytt prov om ett par månader.

Jag gissar att om Nisse kan få upp det här värdet till 18 så kommer han vara PIGG med stora bokstäver. Känns i alla fall skönt att det var så här för det förklarar säkert mycket av hans flåsighet o hängighet som finns kvar o inte vill gå bort riktigt. Nu har det såklart inte gjort så mkt med allt annat han haft att han inte är superpigg för han har ju ändå inte fått skutta runt så ska man ändå har lågt sånt här värde så var det väl just när man ändå var sjuk med alla andra fel.


Nu ska vi ut på långpromenad, 30 min, det är LYX tycker både hund o matte o husse. Ha de bra.


Kram på Er alla vänner

A.

PS! Vi får inte mycket kommentarer av Er...snart slutar vi berätta om Ni inte vill kommentera längre ; )

Av Familjen Zäta - 19 juli 2007 09:17

Faktiskt att både M o jag nu börjar tycka att Nisse sakta men säkert blir lite bättre dag för dag. Igår kväll tog vi fram en dummie o gömde i tvättstugan o gud vad han letade o så energisk han var, stor skillnad mot när han letar godis eller leksaker. Han SAKNAR verkligen sin apportering, undrar hur det kommer vara första gången vi kan släppa honom helt lös i skog o mark för apportering, underbart både för 2- o 4-benta antar jag.


Han går dessutom allt bättre för varje dag o faktiskt att han nu t o m ibland kan böja bakbenen på rätt sätt även i den långsamma traven när han kör passgång o det hände aldrig förut. Så förmodligen har träningen vi lagt ner hjälpt, ofta tycker man inte att träningen är så mkt till träning egentligen MEN nu ser vi resultat o det känns ju toppen.


Idag är det vilodag från Cavaletti o åttan så då blir det långpromenad ikväll, härligt!!


MItt jättehalsonda håller nu på att gå över till nästäppa så det är på rätt väg även där. Ha de bra.

A.

Ovido - Quiz & Flashcards