Alla inlägg den 13 oktober 2007

Av Familjen Zäta - 13 oktober 2007 19:41

Ja men Ni skulle bara veta hur trötta en stackars liten hund o en stackars liten hundförare kan bli efter en hel dags rallylydnadskurs...ojojoj.

Nisseman blev så trött så han fick sova en skvätt varje gång kursledarSandra skulle gå igenom något nytt....han var absolut tröttast av alla hundar. Det var en förvuxen mellanschnauzerhane, en lydnads o agilitybordercollie, en liten vältränad sheltie, en agilityblandis o en rädd Wilma o en efter en stund något utmattad vältrimmad goldenpojke. Men alla hundarna o alla mattarna för det var faktiskt bara tjejförare var jätteduktiga o kämpade hela dagen, men till slut var ALLA pauser väldigt välkomna. Vi hade tur med vädret, stundtals lite kallt men annars kanonfint, o ibland jättesoligt och härligt. KursledarSandra hade med två av sina 5 Alaskan Malamute o bl a Alaska som valpen hette, men gissa vilken ulltott, man förstår att de tål lite kyla, såg ut som en gigantisk kattunge....URGULLIG.


Om vi går in på själva rallylydnaden så är det en lite "snällare form" av lydnad som ännu inte blivit officiell tävlingsgren i Sverige men det är planerat till 2012. Nybörjarklassen som vi inriktade oss på idag består av 31 olika moment/skyltar men endast ett urval på max 20 st ingår i en tävling. Man vet alltså aldrig vilka skyltar som kommer och vilka som inte kommer med en viss gång. Det fanns allt från lätta moment som sväng höger eller sväng vänster till lite knepigare som t ex sätt hunden mitt emot dig, backa sedan ett steg o låt hunden följa med o sätta sig framför, backa sedan 2 steg o låt hunden följa efter, backa sedan 3 steg o låt hunden följa efter vänd sedan hunden i färdriktningen o gå framut utan att den sätter sig först...hmmm...ja men gud det är ju inte ens lätt att förklara o gissa sen när man skulle försöka göra det. Efter halva dagen hade hela Nisses hjärna b livit tömd på energi även om magsäcken nog var proppfull av godis av alla de slag. Men snäll som han är så kämpade han hela dagen o försökte verkligen göra som jag försökte förklara. Men med tanke på att jag kom hem från Dublin kl halv 2 inatt så förstår ju vem som helst att jag inte var speciellt bra på att förklara heller framåt eftermiddagen o en miljard nya intryck.


Vi kämpade i alla fall på o de största problemen på skojtävlingen som vi hade som avslutning hade vi såklart på linförigheten eftersom Nisse inte så gärna går tätt intill mig o dessutom har han superdupersvårt att lägga eller sätta sig i färdriktningen, vill gärna svänga in framför mig o det var måååånga poängavdrag för det. Men i kämpade på o fick ändå mycket beröm av Sandra. Nu sover Nisse så gott i sin bädd o han drömmer söta drömmar tror jag för han både snarkar o springer lite....gullehan.

Själv ska jag nog snart ta natti natti också eller kanske läsa lite i min nyinköpta engelska bok, Marley and me som handlar om en labbehanne som var världens typ busigaste vovve....faktiskt riktigt kul bok som skönlitteratur för en hundälskare o dessutom är det ju bra träning på engelska.


Ha de bra o vi önskar alla vänner en skön lördagkväll.

Sitt. ligg, backa, stå från Nisseman o mig.

Kram

Ovido - Quiz & Flashcards